I denna guide ska vi prata om att publicera nyheter i WordPress, i WordPress är Nyheter (Inlägg) och Sidor uppdelat i 2st olika ingångar:

Sidor: Här ändrar du innehållet på dina sidor (tex. Hem, Om oss etc)
Inlägg: Här skapar du nyheter som sedan hittas under ditt nyhetsarkiv/blogg

WordPress sidomeny i admin

 

Skapa ett nytt inlägg

För att skapa en ny sida – klicka först på menyalternativet “Inlägg”, alternativt håll musen över och klicka på “Skapa nytt

Editera en befintlig nyhet

För att editera en befintlig nyhet klickar du på “Inlägg” i vänstermenyn och markerar sedan den nyhet du vill editera genom att klicka på namnet eller alternativt texten “Redigera

 

Ändra innehåll på en sida

WordPress använder sig av redigeringsverktyget TinyMCE som påminner lite om det familjära redigeringsverktyget Word – du kan kopiera och klistra in text och bilder* direkt i rutan (för att kunna klistra in bilder direkt i wordpress redigeringsverktyg behöver du installera in ett tillägg, du hittar det här)

En viktig sak att tänka på är skillnaden mellan de 2 olika lägena (Visuell och Text) som du kan skifta mellan.

Knapparna “Visuell” & “Text” i kontrollpanelen

 

Visuell

Visuellt redigeringsläge

Genom att använda denna vy så ser du en förhandsvisning av hur inlägget/sidan kommer att se ut och slipper att använda dig av egen html kod (rekommenderat val för nybörjare)

Text

Visningsläge med HTML kod (text)

I denna vy så ser du den faktiska koden bakom sidan (html) och kan göra lite mer avancerade ändringar, för att läsa mer om hur du kan applicera HTML taggar kolla in webdesignskolans html guide

 

Text & bilder

Att lägga till text och bilder är superenkelt – texten skriver du direkt i redigeringsverktyget och du kan använda dig av vissa knappar för att få tjock text samt rubriker, lek runt lite med knapparna i menyn ovan för att lära dig mer om hur dem fungerar – i setionen “Stycke” kan du bl. a sätta rubriker genom att markera texten du vill ha som rubrik och välja stil – för att ladda upp bilder klickar du på “Lägg till media” – här kan du enkelt ladda upp bilder till sidan genom att dra in dina bildfiler i pop-up rutan eller helt enkelt klicka på “Välj filer”och hitta din fil – glöm inte att klicka på den blå knappen “Infoga i innehåll” när du är klar.

Ladda upp filer dialog för wordpress

Publicera nyheten

När du känner dig nöjd med alla text/bildändringar så är det dags att publicera sidan (eller uppdatera om du ändrar en befintlig) – detta gör du enkelt genom att klicka på den blå knappen längst ut till höger:

Publicera/uppdatera en sida i WordPress

 

På texten Status ser du hur din sida är publicerad – det finns 3 typer (vilket du själv kan ändra)

Publicerat: Sidan är synlig för alla som besöker sidan

Väntar på granskning: En sida kan ha vissa regler på att nyheter behver modereras, speciellt om man är många skribenter på en sida – i detta läget visas sidan inte förens den har blivit publicerad

Utkast: Detta läge lägger sig oftast en osparad sida/nyhet innan du klickat på publicera

 

På texten Synlighet kan du definera vilka som ska kunna se din sida/nyhet:

Offentlig: Din sida är synlig för alla som besöker sidan

Lösenordsskyddat: Dina besökare behöver ange ett lösenord för att ta del av din sida

Privat: Endast användare som är inloggade kan se sidan (bra när du jobbar på en ny sida)

 

I datumfältet kan du närsomhelst ändra din sidas publiceringsdatum – här kan du även ange en tid då du vill att sidan ska börja publiceras/visas – bra funktion för tex. nyheter du vill låta wordpress själv lägga ut lite senare.

 

Kategorier

Till höger har du även val att välja en kategori för dina inlägg – som standard kommer den att se ut såhär:

För definera en kategori så klickar du bara i checkrutan till vänster på vald kategori – du kan ha flera kategorier på samma nyhet, nyheten du gör till primär kommer att synas i din url om du har valt att visa kategorier i din address för nyheten, du kan hantera dina kategorier genom att gå till Inlägg -> Kategorier, läs mer om hur permalänkar i wordpress fungerar här.

 

Utvald bild för nyhet

Du hittar även i högerspalten en ruta där du kan ladda upp en sk. “Utvald bild” – denna bild används i många teman som förhandsvisningsbild för din nyhet samt förstabild – om du delar din nyhet på sociala medier som tex. Facebook så kommer denna bilden att visas i förhandsvisningen då den sammankopplas till din nyhet. Om du vill läsa mer om hur du på bästa sätt kan ordna dina delningsbilder för facebook, twitter m.m läs gärna vidare om Open Graph och delningsbara länkar i vår guide här.

 

Om ni har några fler frågor eller känner att vi missat något steg så skriv en kommentar 🙂