Ser dina länkar konstiga ut när du delar dem på Facebook eller kanske inte visas alls? Gäller samma sak för twitter? Vi visar hur du ska göra för att få dem att se proffsiga ut och innehålla korrekta bilder!

 

Delad länk utan open graph taggar

 

Såhär ser många länkar ut om man inte optimerar sin sida korrekt, i alternativet ovan så ser vi hur våran länk ser ut när vi delar den i facebook utan att ha gjort korrekta inställningar på våra inlägg – denna guide kommer att gå igenom både Facebook & Twitter – övriga sociala sidor blir optimerade till 99% av fallen om du följer alla stegen korrekt – redo? Då kör vi!

 

Använda utvald bild

Om du vill slippa att använda en extern plugin (inte rekommenderat) kan du alltid ha i åtanke att ange en sk “Utvald bild” för ditt inlägg – denna bild kommer som standard att användas för delning annars finns det chans att en bild i texten väljs ut slumpvis och i vissa fall ingen alls, du hittar utvalda bilder längst ut till höger i sidofältet, klicka på “Ange utvald bild” och ladda upp bilden du vill ska presentera ditt innehåll – texter kommer automatiskt att väljas utefter innehåll

 

 

Använda SEO plugins för att skapa finare delningslänkar (rekommenderat)

 

Både facebook och twitter använder sk. Open graph taggar för att definiera vad som är din sidas titel, beskrivning, relaterad bild m.m – wordpress hanterar inte dessa taggar som standard så utan någon plugin eller manuell tillagd kod kommer den själv att försöka hitta vad som är din titel, beskrivning och bild.

För att fixa detta så använder vi oss utav SEO tillägget YOAST – läs mer om seo för wordpress i vår guide här.

 

Ladda ner yoast

 

Med YOAST installerat så kommer den automatiskt att anpassa opengraph taggar åt dig men om du vill specifiera unika bilder/texter själv för dina inlägg på sociala medier kan du göra det genom att scrolla ner till fältet “YOAST” på ett inlägg/sida.

 

 

Här ändrar du titel/text till vad du vill ska synas när du delar länken.

 

Facebook open-graph taggar med YOAST

Som standard kommer facebook att hämta titeln ifrån postens titel och beskrivningen ifrån det första stycket i texten – bilden brukar variera, oftast så hämtar den utvald bild annars så hämtar den slumpmässig lämplig bild i nyhetens innehåll. Detta kan vi ändra via YOAST:

 

 

När du är nöjd med dina ändringar så klicka på spara.

 

Testa hur ditt inlägg ser ut med Facebook debugger

För att kolla så att nyheten ser OK ut innan du delar den så kan du testa den i Facebbook debugger (https://developers.facebook.com/tools/debug) detta steg är valfritt.

 

 

Skriv in länk och klicka på hämta:

 

 

Du har nu anpassat din Facebook nyhet för Facebook!

 

Twitter open-graph taggar med YOAST

Twitter likt Facebook använder sig också utav sk. Open Graph taggar för att definiera innehållet som ska visas vid delning – twitter brukar kräva lite extra pill för att få att fungera – detta är såklart beroende av faktorer såsom tema, plugins etc.

 

Börja med att installera in YOAST SEO om du inte redan har det

 

Det första vi vill göra är att säga till YOAST att alltid skicka med ett sk. Twitter card.

Som standard så döljer YOST de avancerade inställningarna, aktivera dem först genom att gå in på SEO -> Funktioner och aktivera “Sidor för avancerade inställningar”:

 

Efter du ha gjort detta gå in på “SEO -> Sociala medier” gå till fliken “Twitter och klicka i “Lägg till twitter card meta data” – för att få en stor bild ovanför din nyhet välj även i “Sammanfattning med stor bild” i dropdown-menyn.

Etter du har gjort detta och valt korttyp kommer Twitter automatiskt att använda din utvalda bild eller din fördefinierade bild i YOAST inställningarna för ditt inlägg.

 

Testa hur ditt inlägg ser ut med Twitter card validator

Du kan använda twitters egna valideringsverktyg för få en förhandsvisning utav hur ditt inlägg kommer att se ut innan du delar det på twitter med “Twitter card validator”

https://cards-dev.twitter.com/validator

 

Skriv in länk och klicka på hämta:

 

Du har nu anpassat din Twitter nyhet för Twitter!

Om du tex. uppdaterar en äldre nyhet med en ny bild som redan är delad finns det chans att Facebook/Twitter uppdateras dina äldre inlägg med den nya bilden.